Kijk ook eens bij onze andere sites:
In de buurt
Sfeerbeheer en de-escalerend werken voor vrijwilligers
Let op: Deze training is inmiddels van start, inschrijven is niet meer mogelijk.
Doelstelling en inhoud
Vrijwilligers leveren hun bijdrage aan een goede sfeer en kunnen de-escaleren bij lastig gedrag.
Na afloop van deze training:
- kunnen deelnemers hun kwaliteiten ten aanzien van klantvriendelijke bejegening bewust inzetten;
- hebben deelnemers afgestemd hoe zij algemeen geldende normen en eventuele huisregels eenduidig uitdragen en handhaven;
- hebben deelnemers inzicht hoe zij lastig gedrag kunnen interpreteren;
- hebben deelnemers handvatten om op respectvolle wijze verzoeken te weigeren en bezoekers aan te spreken op regel overschrijdend gedrag;
- hebben deelnemers geoefend met het professioneel hanteren van emotioneel lastig gedrag;
- hebben deelnemers geoefend met het professioneel begrenzen van persoonsgericht lastig gedrag.
Dagdeel 1
- kennismaking
- gastvrijheid en klantvriendelijke bejegening
- teamgericht kijken naar normen en/of huisregels
- verkennen van grensgevallen tussen gewenst en ongewenst gedrag
- implementatie protocol agressiehantering
Dagdeel 2
- korte terugblik
- introductie trainingsacteur
- weigeren verzoek
- aanspreken op regel overschrijdend gedrag
- boze bezoekers: De-escaleren bij emotioneel lastig gedrag
- lastige lieden: Begrenzen bij persoonsgericht lastig gedrag
Voor wie?
Deze training is bedoeld voor vrijwilligers van de Huizen van de Wijk in stadsdeel Zuid.
Tijdsinvestering
2 × 3,5 uur
Studiemateriaal
Aan het einde van de training wordt een handout uitgereikt.
Aantal plaatsen
De training biedt plaats aan maximaal 12 deelnemers.
Certificaat van deelname
Ja